phone
تاریخ : چهارشنبه 19 خرداد 1400
کد 18

به شرط پایداری شبکه برق مشکل قطعی و افت فشار آب نخواهیم داشت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در نشست اختصاصی با خبرگزاری فارس گفت: با پایداری و عدم قطعی برق در استان، مشکل قطعی یا افت فشار آب نخواهیم داشت.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در نشست اختصاصی با خبرگزاری فارس گفت: با پایداری و عدم قطعی برق در استان، مشکل قطعی یا افت فشار آب نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص وضعیت کلی آب شرب استان از نظر تولید و مصرف  گفت: با توجه به اینکه در سطح کشور و استان با خشکسالی مواجه هستیم بحث کاهش سطح بارندگی نیز وجود دارد که در سطح کشور این کاهش 50 درصد بوده و در سطح استان 23 درصد تخمین زده می شود .حتی با تغییر نوع بارندگی نیز مواجه بودیم که سطح بارش برف به شدت کاهش یافته است و همچنین با افزایش درجه حرارت  نسبت به سالهای گذشته روبرو بودیم که طبیعتا" افزایش مصرف را به بار خواهد داشت .
مهندس ایمانلو افزود: در شهر تبریز میزان مصرف آب 5400 لیتر بر ثانیه است که در زمان پیک مصرف به 5700 لیتر برثانیه می رسد که با برنامه های کوتاه و بلند مدت مشکل کمبودنخواهیم داشت.
وی ادامه داد: مردم عزیز با رعایت الگوی مصرف درست و استاندارد و با 15- 10 درصد صرفه جویی که حدود 570 لیتر در ثانیه صرفه جویی می شود که معادل 30 چاه آب می شود در این راه به تنش آبی کمک خواهند کرد تا از این مرحله هم به‌خوبی و خوشی عبورکنیم.
وی افزود: خوشبختانه با تدابیر خوب و کارشناسی و حفر چاه ها و مهندسی معکوس سعی گردیده این کم آبی به حداقل برسد
مهندس ایمانلو یادآور شد : 5 شهر و 243 روستا در وضعیت قرمز قرار دارند که در زمان تنش آبی با مشکل مواجه خواهند شد که با برنامه ریزهای انجام شده امیدواریم به مشکلات غلبه کنیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: میزان تولید آب کل استان 9 مترمکعب و میزان مصرف هم 8.5 مترمکعب است وهر فرد بالای 230  لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند که در پیک مصرف نزدیک به 250 می‌رسد که بالاتر از استاندار کشور و جهان است.
مهندس ایمانلو تاکید کرد: روی هم رفته وضع تولید آب دراستان خوب است ولی مصرف هم باید مطابق با استاندارد های در نظر گرفته شده باشد.
وی در خصوص هدر رفت آب در سطح استان گفت: در دو حوزه با هدر رفت آب روبرو هستیم از جمله  11.5 درصد پوسیدگی و خرابی شبکه ولوله ها و  18.5 درصد انشعابات غیرمجاز درسطح استان است و با اشاره به اینکه استاندارد متوسط هدررفت آب در کل کشور 24 درصد است که نسبت ‌به آمار کشور وضعیت ما خوب می باشد  ولی نیاز است در بحث کنترل فشار، اصلاح شبکه و پیگیری وحذف انشعابات غیرمجاز کارهای جامع و بسیاری از این دست انجام دهیم.
مهندس ایمانلوتاکید کرد: برای جلوگیری از هدررفت آب بحث زون‌بندی کل شهر و تعدیل فشار و همچنین تعویض لوله‌های پوسیده مطرح می باشد که با بررسی و تلاش های متخصصان عزیز در شرکت آب وفاضلاب، اصلاح شبکه در حال پیگیری و انجام می باشد .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به قیمت تمام شده تولید آب افزود: به دلیل پلکانی ومناسب نبودن قیمت با کاهش درآمد مواجه هستیم که این امر نگهداری تجهیزات و به روزرسانی آن ها را با مشکل مواجه کرده و امیدواریم با تدبیر مسئولان کلان کشور و استان بتوانیم مشکلات رو حل کنیم.
مهندس ایمانلو در خصوص روند احداث مدول دوم تصفیه خانه تبریز گفت : تصفیه‌خانه اصلی تبریز از سال 80 شروع به کارکرده است و فازدوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز که جزء بزرگترین تصفیه‌خانه های در حال ساخت کشوراست و فاضلاب  یک میلیون نفر را تصفیه خواهد کرد و اگراعتبارات لازم تامین شود اواخر تیرماه بخش سویل مایع افتتاح خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: احداث مدول دوم تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب تبریز از سال 95 با قراردادی به مبلغ 182 میلیارد تومان در دو فاز مایع و لجن آغاز شده است تاکید نمود سویل بخش مایع بیش‌از نود درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فرآیند تصفیه فاضلاب مدول دوم  از نوع STEP FEED بوده که این نوع فرایند از نوع فرآیندهای لجن فعال با قابلیت حذف ازت و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرایندهای به‌روز تصفیه فاضلاب شهری می‌باشد.
وی مزایای فاز دوم تصفیه خانه را انتقال پساب آن برای مصارف صنعتی و همچنین دریاچه ارومیه دانست و گفت: این امر در احیای دریاچه سهم بسزایی خواهد داشت .
مهندس ایمانلو در پایان به اقدامات ساختاری در تامین آب شرب تاکید کرد و یکی از راه های اصلی حل مشکل قطعی آب تبریز را انتقال آب ارس دانست و ابراز امیدواری نمود کمک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی ، بتواند راهگشای خوبی برای برون رفت از مشکل کم آبی در کلانشهر تبریز باشد .
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 19 خرداد 1400
  • تعداد بازدید 40