phone
تاریخ : چهارشنبه 8 شهريور 1402
کد 74

گام های ماندگار شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی برای تامین منابع آبی پایدار با اجرای ابر پروژه طرح جایگزینی سد نهند تبریز / بهره‌مندی شمال و شمال شرق کلانشهر تبریز از آب سبک و گوارا

با عزم جدی خادمان مردم در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی برای تامین منابع آبی پایدار مشکل کم آبی در شمال شهر کلانشهر تبریز رفع شد.
مدیرعامل در این خصوص گفت: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: با سرمایه گذاری 300 میلیارد تومانی طرح انتقال آب شرب گوارا به شمال شهر تبریز، محقق شد.
خانی در خصوص آخرین وضعیت انتقال آب از زرینه رود و چاه های دامنه سهند اظهار داشت: با کار جهادی و متعهدانه همکاران شرکت آب و فاضلاب پروژه سه ساله ظرف مدت کمتر از سه ماه آماده بهره برداری شد و اهالی مناطق مرتفع کلانشهر تبریز از آب سبک و گوارای این خط انتقال بهره مند شدند و در عمل تهدید ایجاد شده برای تبریز به فرصت تبدیل شد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر عمده آب شرب و آشامیدنی مورد نیاز شهروندان تبریز از سفره های زیرزمینی و زرینه رود تامین می شود که با اجرای طرح های جایگزین و اضطراری هم اکنون مردم کل کلانشهر تبریز به آب گوارا و سبک دسترسی پیدا کردند.
گفت: با قطع جریان آب سد نهند که با تولید 950 لیتر برثانیه، آب شرب چندین شهرک واقع در قسمت شمالی شهر از جمله شهرکهای باغمیشه، نصر، رشدیه، ولی امر، فرشته و ارم و ۵۰ درصد ولیعصر با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت از این منبع تامین میشد ، ساکنان این مناطق با تهدید قطعی آب مواجه شد.
 متعاقب آن با هدایت وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اتاق بحران تشکیل و هماهنگی لازم برای تامین و توزیع آب شرب در این مناطق توسط شرکتهای آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان انجام شد.
وی افزود: با توجه به اینکه شرکت آب و فاضلاب از اواخر سال گذشته پیش بینی و مطالعات لازم در رابطه با احتمال اجرای طرح جایگزین در صورت بروز حادثه در منابع تامین آب را انجام داده و نسبت به عقد قرارداد با پیمانکار اقدام کرده بود ، با اعلام خروج سد نهند از مدار تولید و توزیع، موضوع طرح جایگزین با شدت و قوت پیگیری و عملیاتی شد.
مهندس خانی گفت: برای اجرای طرح تامین آب جایگزین ، اقدامات موثر و همزمان بصورت شبانه روزی و جهادی از چند جبهه کاری آغاز شد که از جمله آن اقدامات می توان به افزایش ظرفیت انتقال آب چاههای شرق کلانشهر تبریزبه مناطق تحت پوشش سد نهند شامل احداث خط انتقال در سایزهای 600 و 400 میلیمتری به طول 27 کیلومتر، بهسازی و اسید شویی چاهها و احداث سیستم کنارگذر (بایپس) خطوط انتقال چاهای شرق تبریزدر محل فشار شکن باسمنج ، ایجاد ایستگاه پمپاژجهت انتقال آب زرینه رود از مخازن مادر به مناطق تحت پوشش ولی عصر و باغمیشه با ظرفیت 300 لیتر در ثانیه، تامین آب از چاههای تازه احداث شده در منطقه فن آوران و دره مارالان اشاره نمود.
وی گفت:با اتصال خطوط لوله شمال تبریز به خطوط لوله جنوب شهر و تکمیل رینک داخلی شهر از طریق پمپاژ، آب وارد مدار توزیع شده، و بدین ترتیب آب زرینه رود و چاههای شرق تبریز به مناطق مرتفع کلانشهر تبریز وصل شد.
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 8 شهريور 1402
  • تعداد بازدید 185