phone

سوالات متداول

کاربر گرامی لطفا در صورت داشتن هرگونه سوال علاوه بر سوالهای زیر لطفا روی لینک درخواست پرسش جدید  کلیک نمایید.



 
قبض آب بها تقريبا هر دو ماه يکبار صادر مي شود . چنانچه بيش از 15 روز در وصول آن تاخير افتاد ، مراتب را کتباً به امور آب و فاضلاب منطقه خود اعلام فرمايند .
14 متر مکعب (معادل 14 هزار ليتر) در ماه مي باشد.
هنگام خريد يا اجاره املاکي که داراي انشعاب آب و فاضلاب مي باشند ، حتما بايد به امور آب و فاضلاب منطقه مربوطه مراجعه و برگ تسويه حساب را دريافت فرمايند تا مشمول پرداخت بدهي معوقه نگرديد.
پلاک نصب شده بمنظور شناسايي ملک و کنتور مي باشد لذا از کندن يا مخدوش نمودن آن جدا خودداري فرمايند.
بمنظور تسهيل درامر قرائت کنتور لطفاً از پوشاندن کنتور و ايجاد مانع پرهيز گردد.
هر گونه دست کاري در کنتور و اتصالات مربوط به آن ممنوع بوده و با متخلفين طبق مقررات برخورد خواهد شد.
امکان نقل و انتقال آب از ملکي به ملک ديگر ممنوع مي باشد. لذا شايسته است همسايگان را جهت دريافت انشعاب آب و فاضلاب ، به امور آب و فاضلاب منطقه راهنمائي کنيم.
شماره تلفن 122 (واحد مدیریت ارتباط با مشتریان شرکت آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقي) در تمامي ساعات شبانه روز پاسخگوي شهروندان عزيز مي باشد.
درصورت شکستگي شبکه آب ، لطفاً مراتب را سريعا" با شماره تلفن 122 ( مرکز مدیریت ارتباط با مشتریان ) تماس گرفته و اطلاع دهيد.
اگر عازم مسافرت هستيد لطفاً انشعاب آب خود را بطور موقت از شير فلکه قطع نماييد.
بمنظور جلوگيري از خسارت هاي احتمالي، محفظه شير انشعاب را همواره مرئي نگاه داريد.
مسئوليت حفظ و نگهداري تاسيسات داخلي آب ملک صرفاً به عهده مشترک مي باشد.
هنگام خرابي کنتور مراتب را سريعا به اطلاع امور آب و فاضلاب منطقه خود برسانيد.
در صورت عدم حضور مشترک هنگام قرائت کنتور، برگه مخصوص به جاي گذاشته مي شود که پس از رويت آن آخرين رقم کنتور آب خود را قرائت و با شماره تلفن مندرج در برگه با امور مشترکين منطقه مربوطه تماس حاصل فرمايند تا در صدور قبض آب بها تعللي بوجود نيايد.
کليه مامورين قرائت کنتور و توزيع قبض آب بها بايد داراي لباس فرم و کارت شناسائي معتبر باشند، لذا از ورود افرادي فاقد لباس فرم و کارت شناسايي معتبر به داخل اماکن ، جدا خودداري فرمايند.
قبل از هر گونه ساخت و ساز يا تغيير در نوع مصرف آب، لازم است صاحب ملک به آب و فاضلاب منطقه خود مراجعه نمايد.
حداکثر زمان نصب کنتور آب جديد بعد از اخذ مجوزهاي لازم از سازمانهاي ذيربط و پرداخت تمامي هزينه هاي مربوطه سه روز مي باشد.
هر گونه تاخير در پرداخت آب بها و اقساط هزينه انشعاب آب و فاضلاب ، موجب قطع جريان آب مي شود و وصل مجدد آن با دريافت هزينه اتصال و تسويه حساب امکان پذير خواهد بود.
ماموران آب و فاضلاب مناطق براي وصول وجه نقد به مشترکين مراجعه نمي کنند. لذا در صورت مشاهده چنين مواردي سريعاً با حراست شرکت يا نيروي انتظامي منطقه مربوطه تماس حاصل فرمايند.
با توجه به عدم اخذ هزينه هاي حفاري توسط شرکت آب و فاضلاب استان ، هزينه حفاريها بعهده مشترکين محترم مي باشد.
مشكلات مربوط به اتصالات بعد از كنتور ، بعهده مشترك مي باشد و جهت رفع مشكل در اتصالات قبل از كنتور ، با مركز 122 تماس گرفته شود.
مراجعه به منطقه مربوطه همراه با مدارك : 1-آخرين قبض آب 2-مدارك ثبت مالكيت 3- تصوير کارت ملي.
1- ترميم محل آسيب ديده 2- مراجعه به منطقه مربوطه و اطلاع به منظور بازديد كارشناسي از محل.
مراجعه به منطقه مربوطه جهت جابجايي كنتور يا انشعاب آب.
مراجعه به منطقه مربوطه و تقاضاي انشعاب جديد و پرداخت هزينه هاي مرتبط.
واحد مسكوني حداقل بايد داراي يك اتاق ، آشپزخانه و يك سرويس بوده و ورودي آن مستقل و يا مرتبط با راهروي اشتراكي باشد ضمنا سيستم لوله كشي آن بايستي مجزا باشد.
چنانچه به هر دليل امكان قرائت كنتور وجود نداشته باشد ، مشترك مي بايستي با در دست داشتن آخرين قبض و شماره مصرف فعلي كنتور به منطقه مربوطه مراجعه نمايد.
بله، در صفحه اصلي سايت شرکت آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقي (www.abfaazarbaijan.ir) لينکي با عنوان تعيين وقت ارتباط مستقيم با مديران وجود دارد که مراحل انجام درخواست ملاقات حضوري به صورت اتوماسيون بين درخواست کننده و مسئول مربوطه تا زمان تنظيم جلسه هماهنگ مي گردد. ضمنا بعد از ارسال پيام کد پيگيري براي ارسال کننده صادر مي گردد که در مراحل بعدي امکان جستجو و پيگيري ميسر باشد.
در پورتال شرکت يک محيط تعاملي براي رسيدگي به شکايات مشترکين و نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات وجود دارد که کاربر ضمن انتخاب و تکميل فرمهاي مربوطه به صورت الکترونيکي و ارسال آن، کد رهگيري دريافت مي نمايد و اطلاع رساني و اقدامات لازم از طريق اين کد رهگيري بين شرکت و کاربر صورت مي پذيرد.
قبوض آب بهاي شرکت نشان دهنده ميزان مصرف و مبلغ آن بر اساس تعرفه شرکت مي باشد. در صورتي که پس از دريافت قبض ، نسبت به ميزان مصرف يا مبلغ معترض مي باشيد در درجه اول شماره کنتور خود را يادداشت و به اداره مربوطه مراجعه فرمائيد. (در صورت تمايل مي توانيد از طريق پرتال شرکت نيز درخواست خود را ارسال نمائيد) درصورتي که مسئولين مربوطه با تطبيق شماره از صحت قرائت مطمئن شوند مشترک را براي آزمايش کنتور معرفي مي نمايند. بهتر است در چنين مواردي از عدم نشتي لوله کشي داخلي از طريق نشت ياب و يا قرائت و کنترل شبانه شماره کنتور مطمئن شويد.
بله، شرکت آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقي با راه اندازي يک پورتال اختصاصي، ارايه خدمات الکترونيکي زير را در دستور کار خود قرار داده است. خدمات الکترونيکي مربوط به امور مشترکين آب و فاضلاب از جمله خريد انشعاب آب و فاضلاب، تغيير کاربري، تغيير نام، جابجايي کنتور آب و سيفون فاضلاب، آزمايش و تعويض کنتور معيوب و ... بصورت تعاملي و بااستفاده از مديريت گردش کار ، که براي استفاده از اين خدمات کافيست کاربر به منوي خدمات امور مشترکين واقع در صفحه اصلي سايت مراجعه نمايد.
  • الف) جانبازان 25% وبالاتر و فرزندان شهدا از پرداخت 100%حق انشعاب آب ، 50% حق انشعاب فاضلاب و 50%‌ هزينه هاي آماده سازي آب و فاضلاب براي يك واحد مسكوني و براي يكبار معاف مي باشند.
  • ب) خانواده شهدا (همسر ، پدرومادر شهيد) و آزادگان صرفا"از پرداخت 100% حق انشعاب آب يك واحد مسكوني و50%‌ هزينه هاي آماده سازي آب و فاضلاب براي يكبار معاف ميباشد.
  • ج) مددجويان تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي از پرداخت 100% حق انشعاب آب وفاضلاب و 50%‌ هزينه هاي آماده سازي آب و فاضلاب يك واحد مسكوني و براي يكبار معاف مي باشند.
پس از اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها، جداسازي انشعابات به عنوان يک الزام براي شرکت آب و فاضلاب مطرح شد. شرايط جداسازي به شرح زير است: الف) جدا بودن شبکه و تاسيسات داخلي هر واحد به نحوي که هر واحد از مجموعه داراي لوله کشي مجزا از درب ورودي ملک تا واحد مورد نظر باشد. ب) وجود امکان فني نصب و تامين فشار لازم مخصوصا در طبقات بالائي (با تائيد قسمت بهره برداري شرکت)
شرکت هاي آب و فاضلاب مي تواند در کاربري خانگي ** که انشعاب داخلي آن کاربري دچار ترکيدگي شده باشد با در نظر گرفتن ميزان مصرف مشابه سالهاي قبل مابقي مصارف را بر اساس ميانگين فروش آن کاربري محاسبه و نسبت به صدور قبض اقدام نمايند. لازم به ذکر است که اعمال ترکيدگي در قبوض صادره هر دو سال يک بار و به مدت يک روز خواهد بود
: اولاً هرگونه اعمال مصرف براي کنتورهاي خراب به تشخيص شرکت کارشناسان شرکت خواهد بود ثانياً در صورتي که تمامي موارد و ظواهر امر با مصارف سالهاي گذشته مشترک هم خواني داشته باشد ميانگين سه سال گذشته اشتراک ملاک امسال مصرف براي کنتورهاي خراب خواهد بود. لازم به تاکيد است که اعمال مصرف بر اساس نظر کارشناس تشخيص مصرف خواهد بود.
تعداد روزهاي قرائت بر اساس تصميم هيئت مديره شرکت بوده و فعلاً به مدت 60 روز تعريف شده است. بعضاً به دليل وجود مشکلات اين زمان متغير است . مثلاً ممکن است از 50 روز تا 70 روز باشد.
مشترکين محترم در زمان دريافت قبض خويش حتماً بايستي نسبت به کنترل مصارف ثبت شده روي قبض با کنتور انشعاب خود اقدام نمايند و در صورت مشاهده هرگونه مغايرتي اعم از ثبت کمتر يا بيشتر از مصارف کنتور آن را از طرق مختلف سايت ، تلفن و يا مراجعه حضوري به اطلاع مسئولين شرکت آب و اضلاب برسانند در نهايت بعد از بررسي مصارف گذشته و در صورت بروز اشکال مبالغ قبض بر اساس مصارف جديد محاسبه و ارائه مي گردد. لازم به ذکر است مشترکين محترم حداکثر تا پايان مهلت پرداخت اعلام شده در قبوض مي توانند نسبت به مراجعه و اعتراض اقدام نمايند.
براي گرفتن هرگونه تسويه حساب براي انشعاب **** که مستاجر نسبت به تخليه منزل اقدام مي نمايند بايستي با قرائت صحيح رقم کنتور و مراجعه به سايت يا مراجعه حضوري به آب و فاضلاب نسبت به اخذ قبض جديد و پرداخت آن اقدام نمود. لازم است مشترکين محترم مد نظر داشته باشند که حتي قبل از اسباب‌کشي به منزل جديد از وجود يا عدم وجود بدهي آب بها و بدهي هاي اقساطي انشعاب اطلاع کامل حاصل نمايند براي اين کار مي توانند به سايت و يا دفاتر پيشخوان دولت مراجعه نمايند
راه هاي محتلفي براي تشخيص ترکيدگي لوله هاي داخلي ساختمان وجود دارد. بهترين و مناسب ترين راه اين است که شب و هنگامي که اصلاً مصرفي در طول شب نخواهيد داشت رقم کنتور دقيقاً يادداشت و صبح نيز قبل از شروع به مصرف آب دوباره رقم کنتور قرائت گردد. در صورتي که رقم تغيير کرده باشد حتماً نشتي يا ترکيدگي داخل ساختمان وجود دارد و بايد آن را رفع کرد. ضمناً سيفون آب واحدهاي بهداشتي مخصوصاً توالت فرنگي همواره کنترل گردد
براي درخواست انشعاب بايستي توجه داشت که اولاً ملک مورد نظر براي درخواست حتماً بايستي در محدوده خدماتي شرکت آب وفاضلاب باشد. ضمناً‌ ملک بايستي از املاک مجاور خود منفک و برو کف آن توسط شهرداري مشخص شده باشد همچنين بايستي کاربري ملک مورد نظر کاملاً معلوم و مشخص باشد. براي خريد انشعاب سند ملکي يا پايان کار همراه با کدپستي اخذ شده از شرکت پستي به همراه کپي کارت ملي و درخواست انشعاب همراه با کروکي محل مورد نياز است. تهيه استعلام از شهرداري ها نيز بايستي مد نظر قرار گيرد.
در حالت کلي هيچ نهاد يا ارگاني قبل از پرداخت هزينه هاي انشعاب معاف نمي باشد مگر در قانون بودجه همان سال و از طرف دولت اعلام و توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب گردد و بعد از ابلاغ نسبت به اعمال معافيت اقدام مي گردد. لازم است توجه داشته باشيد که معافيت ** درصدي از حق انشعاب بوده و شامل هزينه هاي ايجاد تاسيسات و ساير هزينه هاي نخواهد شد
طبق آئين نامه عملياتي شرکت ، اگر ساختمان يا بنايي قبل از لوله گذاري فاضلاب ساخته شده باشد تمام يا قسمتي از آن ساختمان که به شبکه فاضلاب وصل نمي گردد از پرداخت هزينه معاف خواهد بود. مثلاً اگر زيرزمين منزلي سوار به شبکه فاضلاب نيست هزينه زيرزمين اخذ نشده و فقط واحدهائي که سوار به شبکه فاضلاب مي باشند نسبت به پرداخت هزينه هاي مربوطه که اقدام مي نمايند ولي اگر ساختمان بعد از شبکه فاضلاب احداث شده باشد تحت هر شرايطي بايستي نسبت به پرداخت تمامي هزينه ها اقدام نمود. لازم به ذکر است که در صورت عدم سوار شدن مشترک موظف است که به هر طريقي جهت تخليه فاضلاب خود اقدام نمايند حتي با گذاشتن پمپ تخليه