phone
تاریخ : دوشنبه 6 شهريور 1402
کد 73

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان آذربایجان شرقی :

قدرت مانور شبکه توزیع آب تبریز افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان این‌که پروژه‌های جایگزین سد نهند، طرحی بلند مدت و دائمی است، افزود: با اجرای طرح تامین دائمی آب تبریز، قدرت مانور شبکه توزیع آب تبریز افزایش یافت و پتانسیل تولید آب شهر برای سال‌های بعدی بالا رفته و منابع تامین آبی خوبی به دست آمده است.

گرم شدن هوا و فرا رسیدن تابستان طاقت‌فرسا، خشکسالی های چندساله و کمبود بارش ها باعث افت فشار آب در برخی از مناطق کلانشهر تبریز ‌شد تا اینکه در روزهای آخر تیرماه با خشک شدن سد نهند بعنوان یکی از منابع تامین آب قسمتی از مناطق شمال تبریز، افت فشار و قطعی آب در این مناطق ملموس شد.
 لذا با بروز بحران های جوی در سالهای گذشته و از جمله در تابستان سال جاری ، شرکت آب وفاضلاب استان دست به برنامه ریزی برای انجام تغییرات اساسی در  زیرساختها و مسیر جریان آبی شد  و همزمان با این تغییرات و برنامه ریزی های اساسی و  با توجه به فراگیر وپیچیده بودن این زیرساختها، ایجاد شرایط اطمینان پذیری و ایمنی مطلق در تامین آب شرب سالم برای همشهریان عزیز استان بیش از پیش مهم و ضروری به نظر می رسید.
از اینرو لازم بودتا با انجام اقداماتی در مورد تأسیسات و تغییرات اصولی  در سیستم و به خصوص برعکس کردن این تاسیسات و تغییر رژیم جریان بندی آب ، آن را به نقاط بالادست شمال تبریز برسانند. یکی از مهمترین این راهکارها پیاده سازی برنامه های مدیریت بحران به منظور در درجه اول جلوگیری از گسترش مخاطره و کاستن از پیامدهای آن و در درجه دوم بازیابی سریع سیستم و بازگشت به عملکرد عادی میباشد.
 مطالعات اولیه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سیستم آب استان آذربایجان شرقی  با هدف بالا بردن قدرت جوابگویی  سیستم آب در برابر مخاطرات مختلف از جمله خشکی یکی از منابع آب تبریز و در نتیجه حذف و جایگزینی آب سد نهند آغاز گردید و با تعریف طرحها و پروژه ها در مناطق مختلف زیرمجموعه، تا به امروز مرحله بهمرحله تکمیل تر گشت. از مناطق درگیر عملیات ۶ شهرک باغمیشه، نصر، رشدیه، ولی امر، فرشته و ارم و ۵۰ درصد ولیعصر با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت از این محل تامین آب می شدند از طریق پمپاژ آب از داخل شهر تامین آب شدند.این پروژه با هدف تامین کسری ۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب تبریز بلافاصله آغاز شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان این‌که پروژه‌های جایگزین سد نهند، طرحی بلند مدت و دائمی است، افزود: با اجرای طرح تامین دائمی آب تبریز، پتانسیل تولید آب شهر برای سال‌های بعدی افزایش یافته و منابع تامین آبی خوبی به دست آمده است.
وی از احداث 40 حلقه چاه که 20 حلقه از آن در نزدیکی شهرک فناوران می باشد خبر داد و  گفت: آب این چاه‌ها با 20 الی 30 کیلومتر شبکه‌های داخلی به سمت مخزن 100 هزار مترمکعبی که توسط شرکت آب منطقه‌ای استان در اوایل خرداد آماده شده، هدایت و به مخازن تبریز وصل شده است. وی افزود: میدان چاهی دوم، دره مارالان بود که پنج حلقه این میدان به مدار آمده و پنج حلقه دیگر نیز پس از احداث یک باب تصفیه خانه به مدار می‌آید. تعداد 16 حلقه به صورت پراکنده جهت بهره برداری سریع تر در کنار تمامی مخازن شهر بدون نیاز به لوله گذاری و وصل برق احداث شده‌اند.
خانی با بیان این‌که 30 حلقه چاهی که در مدار هستند، نیاز تولید آب شهر را حل کرده‌اند، ادامه داد: اکنون در بحث توزیع آب در داخل شهر، شبکه توزیع برعکس شده و تنظیم تمامی فشارشکن‌ها، شیرهای کنترلی و شیر فلکه‌ها تغییر یافته است.
وی افزود: بزرگترین دستاورد پروژه‌هایی که به اتمام رسید، این بود که سراسر شهر تبریز از طریق ایستگاه‌های پمپاژ داخل شهر با ظرفیت بالا به منبع آب زرینه رود وصل شده‌اند و اکنون هر کجا که لازم باشد، می‌توانیم آب این منبع را به آن نقطه شهر برسانیم.
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 6 شهريور 1402
  • تعداد بازدید 154