phone
تاریخ : پنجشنبه 29 تير 1402
کد 71

اهمیت صرفه جویی در آب

صرفه جویی در مصرف آب را باید جدی گرفت زیرا منابع آب شیرین روز به روز در حال کم شدن هستند

صرفه جویی در مصرف آب را باید جدی گرفت زیرا منابع آب شیرین روز به روز در حال کم شدن هستند، زمین تنها سیاره شناخته شده در این جهان است که زندگی در آن فقط به دلیل در دسترس بودن آب و اکسیژن امکان پذیر است. آب برای همه موجودات زنده روی زمین مهمترین ضرورت زندگی است. بدون آب هیچ کس حتی یک روز نمی تواند زنده باشد.

ما همچنین میدانیم که درصد بسیار کمی آب شیرین و سالم به معنای آب آشامیدنی بر روی زمین موجود است. بنابراین، ما نباید آب سالم را هدر دهیم و باید آن را برای نسل های بعدی ذخیره کنیم. ما باید عادت های بد خود را به نقاط قوت تغییر دهیم و آگاهی مردم را در مورد اهمیت آب سالم افزایش دهیم. ما باید مصرف کم و صرفه جویی در مصرف آب را به منظور حفظ تداوم زندگی بر روی زمین ترویج کنیم.

در زیر مقالات مختلفی در مورد آورده شده است که می‌توانید از آنها استفاده نمایید، با ما همراه باشید و با انواع روشهای صرفه جویی در مصرف آب، دلیل صرفه جویی در مصرف آب و ضرورت صرفه جویی در مصرف این ماده ی گرانبها برای تداوم حیات آب آشنا خواهیم شد.

مقاله 1- صرفه جویی در مصرف آب و اهمیت آب:

مقدمه:

صرفه جویی در مصرف آب
صرفه جویی در مصرف آب

آب چیست و در مورد آب چه میدانیم؟ آب هدیه گرانبهای خدا بر روی زمین است و زندگی به دلیل وجود آب در روی زمین هنوز ادامه دارد، علاوه بر آن، آب ماده ای بی مزه، بی بو و بی رنگ است که طعم، رنگ و بو را به زندگی موجودات زنده روی زمین هدیه میکند و در همه جا یافت شده و به عنوان مایع حیاتی شناخته می‌شود.

این نعمت گرانقدر چیزی از ما نمی‌گیرد بلکه به ما زندگی هدیه میکند، شکل خاصی ندارد اما شکل ظروف موجود در آن را میگیرد و ما آن را همه‌جا در رودخانه ها، دریاها، مخازن، چاه ها، حوضچه ها و غیره مشاهده می‌کنیم اما به واقع فاقد مقدار لازم از آب آشامیدنی سالم هستیم. %75 از سطح زمین پوشیده از آب است اما باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم زیرا درصد بسیار کمی از این آبها شیرین و قابل استفاده هستند.

اهمیت آب سالم:

بدون آب زندگی روی کره ی زمین امکان پذیر نیست. همه موجودات زنده مانند انسانها، حیوانات، گیاهان و… برای رشد، پرورش و توسعه ی زندگی خود به آب احتیاج دارند. آب تنها منبعی است که تمام حیات به آن وابسته است. ما در تمام مراحل زندگی خود از صبح تا شب به آب نیازمندیم، از جمله مصارف آب میتوان به نوشیدن، پخت و پز، حمام کردن، شستن لباس، صنعت، آبیاری و… اشاره کرد.

افرادی که در زمینه های مختلف کار می‌کنند برای اهداف مختلف به آب احتیاج دارند از جمله کشاورزان برای رشد محصولات، باغبانان برای آبیاری گیاهان خود، صنعتگران برای کار در صنعت، نیروگاه های برق برای تولید برق آبی و همه و همه به آب نیازمندند.

بنابراین ما باید آب سالم و بهداشتی را برای رفاه حال نسلهای آینده و حیات گیاهان و حیوانات، به درستی حفظ و نگهداری کنیم. بنابراین باید برای داشتن چشمه های آب سالم صرفه جویی کنیم. نسل های آینده ما و زندگی سالم و حیات گیاهان و حیوانات تا حد زیادی به آب وابسته است.  این در حالی است که مردم در بسیاری از نقاط جهان از کمبود آب یا نبود آب رنج می‌برند.

نتیجه : ما باید اهمیت آب را در زندگی خود را درک کنیم و از سوء مصرف آن دست برداریم. همچنین باید از آب سالم و تمیز در برابر آلودگی های محیطی محافظت نماییم، به عنوان مثال آب سالم و شیرین را در توالت هدر نداده و برای این منظور از آب باران تصفیه شده یا آب خاکستری استفاده کنیم.

مقاله 2- ذخیره ی آب از طریق صرفه جویی:

مقدمه:

ضرورت و اهمیت صرفه جویی در آب
ضرورت و اهمیت صرفه جویی در آب

آب نیاز اصلی بدن و در نتیجه زندگی است. آب همچنین به دلیل داشتن عنصر مهم برای همه موجودات زنده به عنوان “زندگی” نامگذاری شده است. توجه داشته باشید نمی‌توان بدون آب روی زمین زنده بمانیم. چهار قسمت از زمین آب است اما فقط 2٪ از آب برای ما قابل استفاده است. در بعضی از مناطق هند، مردم با کمبود آب و بحران روبرو هستند، در حالی که در جاهای دیگر آب زیادی وجود دارد. بنابراین، افرادی که در مناطقی با آب فراوان زندگی می‌کنند باید اهمیت آن را درک کنند و از آن صرفه جویی کنند.

چرایی صرفه جویی در مصرف آب:

ما در زمانی زندگی می‌کنیم که نیاز اصلی به صرفه جویی در مصرف آب سالم داریم و باید با استفاده ی درست در مصارف خود آن را مدیریت کنیم. مردم در بسیاری از مناطق هند و سایر کشورها با کمبود آب روبرو هستند. آنها باید برای تامین آب آشامیدنی خود مسافت های زیادی را به سمت مخازن آب طی کنند.

آنها باید روزانه مسافت طولانی را طی کنند تا آب آشامیدنی تهیه کنند. آنها ارزش آب را بهتر از افرادی میدانند که در مناطق خود از آب کافی برخوردار هستند. وضعیت کمبود آب برای افرادی که آب کافی برای تأمین نیازهای اصلی خود در نوشیدن، حمام کردن، شستشو و غیره ندارند بسیار وحشتناک می‌شود.

هند یکی از کشورهایی است که امروزه با مشکل کمبود آب روبرو است. اماکنی در هند مانند “راجستان” و برخی مناطق (گجرات) با کمبود آب روبرو هستند که در آن زنان و دختران مسافت طولانی را با پای برهنه طی می‌کنند تا فقط یک کوزه آب به دست آورند. در بعضی از شهرها مانند “بنگلور” مردم باید بطری های آب معدنی را خریداری کنند چون به آب کافی برای نوشیدن دسترسی ندارند.

در ماه های تابستان که نیاز روزانه آب افزایش می‌یابد، مردم با مشکلات بیشتری روبرو می‌شوند. اخیراً، مطالعه ها نشان داده که حدود 25٪ از جمعیت شهری فاقد دسترسی به آب آشامیدنی سالم هستند. در برخی مناطق، خصوصی سازی آب دلیل اصلی کمبود آب می‌باشد.

نحوه صرفه جویی در مصرف آب:

روش های مختلفی وجود دارد که میتوان از آنها برای صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی سالم برای مقابله با کمبود آب استفاده کرد. برداشت آب باران یکی از موثرترین و مناسب ترین روش ها در بین روش های صرفه جویی در مصرف آب است. کاشت درختان نیز یکی از بهترین روش ها است زیرا باعث کاهش سطح “روان آب ها ” شارژ مجدد آب زیرزمینی می‌شود.

این امر موجب حفظ و نگهداری آبهای زیرزمینی می‌شود و با انجام چنین روشهایی می‌توانیم آب بیشتری را به طور طبیعی حفظ کنیم و از دسترسی آن برای نسلهای آینده اطمینان حاصل کنیم. ما باید به یک شعار دایمی متعهد باشیم “باصرفه جویی در آب، زندگی را نجات بده، زمین را نجات بده”

ما باید روشهای ساده صرفه جویی در مصرف آب را به فرزندان، زنان و سایر اعضای خانواده خود آموزش دهیم مانند بستن همه ی شیرهای آب پس از هر بار استفاده، استفاده از آبپاش برای آبیاری به چمن ها، ترمیم همه نشت لوله ها، برداشت آب باران برای اهدافی همچون آبیاری گیاهان، شستشوی لباس و ….

نتیجه : آب به عنوان اکسیر زندگی شناخته شده است، بنابراین باید آن را ذخیره کنیم تا زندگی در زمین نجات یابد. ما در کارهای روزمره ی زندگی به آب در تامین اهداف زیادی نیاز داریم. بنابراین، باید ارزش قطره های آب را بفهمیم و از طریق صرفه جویی و استفاده ی درست، از آن آب را ذخیره نماییم

مقاله 3- صرفه جویی در آب:
 

مقدمه:

آب یک نیاز ضروری در زندگی و در هر حوزه ای می‌باشد. مانند کشاورزی، مصارف خانگی، صنعت و …

این هدیه ی گرانبهای طبیعت برای ما و برای تداوم زندگی روی زمین است. تمام موجودات زنده برای زنده ماندن به آب احتیاج دارند زیرا بدن آنها بیشتر از آب تشکیل شده است. بدن انسان به میزان دو سوم از آب تشکیل شده است. آب هیچ رنگ، بو، مزه و شکل خاصی ندارد اما در زندگی ما همه چیز را فراهم می کند.

اهمیت آب سالم در زندگی ما:

سطح زمین پوشیده از آب است ( آب شور و یا آب شیرین ) و وجود آن برای تمامی موجودات زنده ضروری است. در زیر زمین، اقیانوس ها و دریاها، دریاچه ها و … مخازن آبی بزرگ و کوچک یافت می‌شود. آب همچنین به اشکال مختلفی مانند بخار، ابر، بارش، آبهای سطحی، یخچال های طبیعی و غیره در دسترس است. چرخه آب به طور مداوم در سراسر زمین از طریق تبخیر، بارندگی، روانآب، باران و غیره جریان می یابد اما در بسیاری از مناطق جهان فاقد آب آشامیدنی سالم هستیم.

به تدریج، مدیریت کیفیت آب برای افرادی که فاقد آن هستند سخت می‌شود. در برخی مناطق، کمبود آب یک مشکل همیشگی روزانه است و مردم از کمبود آب رنج زیادی می‌برند. برای مدیریت دسترسی به آب بویژه در مناطق مبتلا به کمبود آب، تلاش، هزینه و زمان زیادی صرف می‌شود.

صرفه جویی در مصرف آب نجات بخش زندگیست
صرفه جویی در مصرف آب

این مسئله برای بسیاری از کشورهای جهان مسئله بزرگی است. افرادی که آب کافی دارند اهمیت آب و صرفه جویی در مصرف آب را درک نمی‌کنند و در بسیاری از فعالیت های غیر ضروری روزانه مقدار زیادی آب هدر می‌دهند در حالیکه با صرفه جویی در مصرف آب می‌توانند حجم زیادی از آب را ذخیره نمایند.

همانطور که همه ما میدانیم حدود 2% یا کمتر از آن آب شیرین روی زمین است و برای مصرف انسان مناسب است. بیشتر آب در یخچال های طبیعی محصور شده‌اند، برف، یخ و سایر موارد به شکل منبع باز آب هستند. منابع اصلی آب شیرین به دلیل داشتن سیستم فیلتر طبیعی، آبهای زیرزمینی هستند. موضوع در دسترس بودن آب شیرین این سؤال را در مورد امنیت آب و همچنین دسترسی مردم به آن با قیمت مناسب ایجاد میکند.

آب را بهینه مصرف کنیم:

با تغییرات عظیم آب و هوایی در محیط ، عمق آب زیرزمینی در حال افزایش است. عدم امنیت آب تمیز در بسیاری از مناطق به دلیل حوادث گوناگون و بلایای طبیعی افزایش یافته است. در دهه های آینده تقاضای آبرسانی به دلیل رشد جمعیت افزایش می‌یابد و نیاز به کشاورزی و صنعت گسترش خواهد یافت به علت تغییرات منفی آب و هوایی و غیره.

وقت آن رسیده است که به هم بپیوندیم و تا حد امکان در مورد صرفه جویی در مصرف آب اقدامات موثرتری انجام دهیم. روش های مختلفی وجود دارد که می‌توانیم به طور روزانه آب عظیمی را ذخیره کنیم. صرفه جویی در مصرف آب از طریق روش های حفاظت از آب می تواند انجام شود.

صرفه جویی در مصرف آب و محافظت از آن در برابر آلودگی ها، برای تأمین نیاز فعلی و آینده بسیار ضروری بوده. تغییر اقلیم یکی دیگر از عوامل کمبود آب است، به گونه ای که با افزایش دمای کره ی زمین مصرف آب افزایش می‌یابد. با افزایش تقاضای آب در آینده باید به گونه ای در مصرف آب صرفه جویی کرد که از در دسترس بودن و وجود آب برای نسل های آینده مطمئن شد.

اگر اقدام مثبتی انجام ندهیم، میزان مصرف آب موجود در یک اکوسیستم از میزان آب جایگزین آن بیشتر خواهد بود و این مسئله ای شرم آور است. با مصرف حداقل آب توسط انسانها و صرفه جویی در مصرف آب میتوان زیستگاه های آب شیرین، حیوانات وحشی و محلی و پرندگان مهاجر را نجات داد. ما باید در عادات و فعالیت های خود تغییرات مثبتی ایجاد کنیم تا حتی یک قطره آب نیز هدر نرود.

نتیجه : کمبود آب در بسیاری از کشورها مسئله بزرگی است. آب یک عامل اصلی در همزیستی بین جانداران می‌باشد و یکی از مهمترین عناصر است که زندگی به وجود آن وابسته است. به دلیل اختلالاتی که در سیستم فیلتر طبیعی موجود است سطح آبهای زیر زمینی کمتر می‌شود. از طرفی فرایند جنگل زدایی و عدم وجود گیاهان باعث شده تا آب باران به جای اندوخته شدن در منافذ ذخیره ی آبهای زیر زمینی هدر رود.

ما باید تمام فعالیتهای اساسی را در زمینه صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از اتلاف و استفاده ی غیر ضروری از آن دنبال کرده و به آنها عمل کنیم و به دنبال افزایش کیفیت آب و جلوگیری از ایجاد آلودگی در آن باشیم.

 مقاله 4- صرفه جویی در مصرف آب:
 


مقدمه:


سه چیز وجود دارد که بدون آنها نمی توانیم روی زمین زندگی کنیم.

  1. اکسیژن
  2. آب
  3. غذا

اما گرانبها ترین چیز اکسیژن است زیرا حتی یک ثانیه نمی‌توانیم بدون اکسیژن زندگی کنیم. آب سالم نیز یکی از اساسی ترین نیازهای هر انسان است زیرا ما در تمام فعالیت های روزمره و به ویژه آشامیدن به آن احتیاج داریم.

در حال حاضر درصد وجود آب سالم کمتر است اما به دلیل برخی فعالیت های صنعتی، آبهای سالم زیرزمینی آلوده می‌شوند و به دلیل کمبود آب معدنی در اکثر نقاط، سالهاست که فروش آب معدنی در مغازه ها صورت میگیرد و مردم حاضر هستند تا با پرداخت مبالغی آن را تهیه کنند زیرا میدانند که آب شیر ممکن است سالم نباشد.

آب شیر در اماکن عمومی با افزایش میزان بی‌توجهی مردم در ارتباط با صرفه جویی در مصرف آب و افزایش نرخ جمعیت، مطمئناً نسل های آینده ی ما با کمبود آب سالم مواجه خواهند بود. درصد بسیار کمی از آب روی زمین برای نوشیدن مناسب است و در بسیاری از نقاط جهان که با کمبود آب مواجه هستند بسیاری از مردم در روز با آب بسیار کمی زندگی خود را سپری می‌کنند. با صرفه جویی در مصرف آب میتوان باعث افزایش آب رسانی به مناطق کم آب شد.

درصد آب سالم:

سه چهارم زمین پوشیده از آب است که 97٪ آن آب  موجود در اقیانوس ها است که به معنای آب شور می‌باشد که برای مصرف ما نامناسب است. یعنی در (حدود 2.7 درصد) از آنها از آب آشامیدنی سالم است، اما حدود 70 درصد از این مقدار نیز به عنوان یخچال های طبیعی در قطب جنوب موجود است. بنابراین، ما فقط یک درصد از آب شیرین را داریم که برای استفاده انسانها مناسب است.

برای حفظ و حضور این منبع گرانبها در زندگی، ما باید صرفه جویی و حفاظت از آب را به صورت جدی انجام دهیم. همچنین باید از آلودگی منابع آب آشامیدنی توسط ورود فاضلاب و مواد شیمیایی و سمی و سایر مواد زاید به داخل آن جلوگیری کنیم. افزایش میزان جمعیت، جنگل زدایی و شهرنشینی سریع باعث افزایش نیاز به آب سالم و ایجاد آلودگی و کمبود آب می‌شود.

منابع تهیه آب سالم:

منابعی که آبهای زیرزمینی را آلوده می‌کنند شامل روانآب زمینی، زهکشی، نشت، فاضلاب، رسوب جوی، زباله های صنعتی و غیره است. اینگونه زباله ها در دریاچه ها، رودخانه ها و آبهای ساحلی، تالاب ها و غیره جمع می‌شوند و با منابع آب بزرگ مواجه شده و باعث ایجاد آلودگی های عظیم آبی می‌گردند.

استفاده از کودهای اضافی، حشره کشها، علف کشها، مواد شوینده، صابونها، مواد شیمیایی رنگ سازی و صنایع نساجی و غیره از دلایل اصلی آلودگی اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی است. زهکشی اسیدها از معادن متروکه و صنایع، ساخت روغن، گریس و مواد شیمیایی سمی نیز در آلودگی آب نقش دارد. چنین منابع آلوده کننده ای علت اصلی مشکلات در کیفیت آب هستند.

راههای ساده برای صرفه جویی در مصرف آب:

روشهای ساده و متنوعی وجود دارد که می‌توانیم بطور روزانه از آنها استفاده کنیم و روزانه گالن ها آب را ذخیره کنیم. در زیر به روش های صرفه جویی در مصرف آب که باید برای صرفه جویی در مصرف آب در خانه و سایر مناطق بکار بریم اشاره خواهیم کرد:

  • صرفه جویی در مصرف آب  از طریق استفاده از سر دوش های با جریان کم و‌‌ توالتهای با سیفون کم فشار استفاده کنیم.
  • شیر آب را در حین انجام شستشوی دستها، مسواک زدن، شستشوی صورت، شستن ظرف ها و غیره ببندید.
  • در فصل باران، آب باران را جمع کنید تا در آب توالت، آبیاری، آب پاشیدن در باغ و غیره استفاده کنید ( استفاده از آب خاکستری برای موارد شستشو و … ) و استفاده از آب دریا یا آب غیر تصفیه شده در سیفون توالت نیز مناسب است.
  • باید عادت داشته باشیم که بازیافت را جدی بگیریم.
  • تکنیک های صرفه جویی در آب باید در مناطق تجاری اولویت داشته باشند زیرا مناطق تجاری بسیار بزرگ هستند  که می‌توانند گالن ها آب را به صورت روزانه ذخیره کنند.
  • زمینهای کشاورزی گستره های عظیمی هستند که در صورت پیروی از تکنیک های صرفه جویی در مصرف آب، می‌توانیم روزانه مقدار بیشتری آب صرفه جویی کنیم. ما می‌توانیم از آبیاری سربار برای آبیاری محصولات استفاده کنیم و تبخیر، روانآب یا زهکشی زیرسطحی و غیره را به حداقل برسانیم و صرفه جویی را به صورت دقیق عملی سازیم.
  • استفاده از کودهای سبز، بازیافت پسماندهای زراعی، مالچ، کودهای حیوانی و غیره در مزارع باعث بهبود ماده آلی خاک می‌شود که مجدّداً ظرفیت نگه داشتن آب و توانایی جذب آب (در هنگام باران های شدید) را افزایش می‌دهد و از این طریق باعث صرفه جویی در آب در مصارف کشاورزی می‌شویم.
  • باید برای اندازه‌گیری آبرسانی به هر خانه دقیقاً مثل برق، اندازه گیری جهانی انجام شود. این تسهیلات فقط در برخی مناطق برای خانوار انگلیس و خانه های شهری کانادا موجود است. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده تخمین زده است که اندازه‌گیری میزان آب برای هر خانوار یک روش مؤثر است که به تنهایی میتواند میزان مصرف آب روزانه را 20 تا 40٪ کاهش دهد و باعث صرفه جویی گسترده در مصرف آب شود.
  • صرفه جویی از طریق کاشت محصولاتی که نیازمند آبیاری کمتر هستند باید ترویج شود زیرا تنها آبیاری محصولات کشاورزی حدود 70٪ از آب شیرین جهان را دربر میگیرد.

روشهای صرفه جویی در مصرف آب باید در بین افراد ساکن در جوامع مختلف و روستاها و بخش های تجاری بهبود یابد زیرا آنها به طور نادرست عمده ترین مصرف کنندگان آب هستند. به کشاورزان، کودکان و زنان باید نحوه استفاده و صرفه جویی در مصرف آب به شیوه ای کارآمد آموزش داده شود.

آنها باید ارزش آب را در زندگی خود بدانند. کمبود آب سالم مشکلی نیست که برای ی قاره یا کشور باشد این یک مسئله جهانی است که باید با افزایش آگاهی در مورد آن در بین مردم در سراسر جهان حل شود. صرفه جویی در مصرف آب به معنای مصرف درست و بهینه و صرفه جویی در منابع گرانبهای طبیعی می‌باشد و باید از کودکی به فرزندان خود انواع روش های صرفه جویی در مصرف آب را آموزش دهیم.

  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 29 تير 1402
  • تعداد بازدید 4036