phone
تاریخ : شنبه 5 تير 1400
کد 20

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم :

معیشت مردم، اقتصاد پایدار و محیط زیست هرسه به آب وابسته اند .

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز بر ضرورت تامین آب سالم برای مردم تاکید کرد و گفت معیشت مردم، اقتصاد پایدار و محیط زیست هرسه به آب وابسته اند. نباید کمبود آب، سلامتی مردم به ویژه قشر آسیب پذیر جامعه را به خطر اندازد.
به گزارش روابط عمومی آب وفاضلاب استان ، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در دیدار با کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان که در هفته صرفه جویی آب برگزار شد با اشاره به موفقیت ملت قهرمان ایران اسلامی و شرکت آنها در انتخابات ریاست جمهوری این پیروزی بزرگ را به همه تبریک گفت.
وی همچنین با تبریک ولادت با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و خیر مقدم به کارکنان شرکت آبفای استان بر ضرورت تامین آب سالم برای مردم تاکید کرد و گفت معیشت مردم، اقتصاد پایدار و محیط زیست هرسه به آب وابسته اند. نباید کمبود آب سلامتی مردم به ویژه قشر آسیب پذیر جامعه را به خطر اندازد.
 حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به اهمیت اقتصادی، زیست محیطی منابع آبی گفت: کمبود منابع آب شیرین یک مسئله جهانی است که کشور ما را هم در برمیگیرد و با توجه به افزایش ضریب شهر نشینی در کشور مسئله آب به یک مسئله اجتماعی حائز اهمیت تبدیل شده است.
وی با اشاره به محدودیت منابع آب در کشور گفت علیرغم اینکه امروزه کمبود آب شرب، یک مسئله جهانی است اما در کشور ما به عنوان مسئله ای اجتماعی نیز مطرح است که اگر در حل آن تعلل شود تبدیل به آسیب اجتماعی میگردد که عواقب سنگین دارد. باتوجه به اینکه جمعیت شهرنشینی افزایش یافته است و سیاست های جمعیتی نظام که احتمال دارد در 40 سال آینده جمعیت کشور، یکصد میلیون نفر گردد، باید منابع آبی حفظ و تجدید شود. برای مثال منابع زیرزمینی که سالها طول کشیده تاایجاد شود ولی در زمان کوتاهی مصرف میگردد.
ایشان از اقدامات و تلاش های شرکت آب وفاضلاب استان در انجام این وظیفه خطیر سقایی و خدمات رسانی به مردم قدردانی نمود و با اشاره به نقش رسانه های جمعی و فضای مجازی در آگاه سازی و فرهنگ استفاده درست و بهینه از آب ، بر افزایش برنامه های تبلیغی برای حساس کردن مردم نسبت به مصرف درست آب تاکید نمود و خاطر نشان کرد و گفت: برای نهادینه کردن الگوی مصرف درست آب باید از ظرفیت های رسانه ها، خصوصاً رسانه ملی و بستر فضای مجازی بیش از پیش استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان در این دیدار با بیان اینکه با توجه به پراکندگی جمعیتی در شهرها وروستاهای استان و با عنایت به یکپارچگی شرکت های آب وفاضلاب شهری و روستا در بحث تامین آب به حدود 4 میلیون نفر ارائه خدمات می گردد.
مهندس ایمانلو افزود: آب شهرستان تبریز از 4 منبع خط آب رسانی زرینه رود 55 درصد، خط آب رسانی نهند 13 درصد، چاه ها ( هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) 31 درصد و قنوات 1 درصد تامین می شود که 65 شهر با 4 میلیون نفر جمعیت شهری و 2227روستا  که شامل 53 درصد می شود را پوشش می دهد .
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سطح کشور و استان با خشکسالی مواجه هستیم بحث کاهش سطح بارندگی نیز وجود دارد که درسطح کشور این کاهش 50 درصد بوده و در سطح استان 25 درصد تخمین زده می شود و با توجه به این که با افزایش درجه حرارت نسبت به سالهای گذشته روبرو هستیم که طبیعتا" افزایش مصرف را به بار خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آبفای استان خاطرنشان کرد: 150 لیتر استاندارد مصرف آب کشور و 220 لیتر در ثانیه هم مقدار مصرف کلانشهر تبریز است که 70 درصد از استاندارد ملی بیشتر می باشد بنابراین مردم عزیز با رعایت الگوی مصرف درست و استاندارد و با 15- 10 درصد صرفه جویی که حدود 750 لیتر در ثانیه و معادل 30 چاه آب می شود در این راه به رفع تنش آبی کمک خواهند کرد .
وی  به اقدامات ساختاری در تامین آب شرب تاکید کرد و یکی از راه های اصلی حل مشکل قطعی آب تبریز را انتقال آب ارس دانست که می تواند راهگشای خوبی برای برون رفت از مشکل کم آبی در کلانشهر تبریز باشد .
 مدیردفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هم در این دیدار با تشریح اقدامات انجام یافته دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی و با اشاره به فرهنگ سازی در حوزه سوادآبی و مصرف بهینه آب گفت: با همکاری رسانه های مختلف و NGO ها در فضای مجازی و سطح شهر اقدام به انتشار و نصب بنر در 50 اتوبوس شهری ، 12 ایستگاه اتوبوس، 100 بنر در نقاط مختلف شهر تبریز ، وهمچنین طراحی وتولید موشن گرافی ، انیمیشن ، خبر، پوستر، کلیپ و  اقدام به برگزاری 30 برنامه و مسابقه افزایش سطح سواد آبی همشهری های عزیز در محلات پرتردد و شلوغ تبریز گردیده است.
 
  • نوشته شده
  • در شنبه 5 تير 1400
  • تعداد بازدید 66