phone
تاریخ : چهارشنبه 2 تير 1400
کد 19

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان آذربایجان شرقی:

با همراهی و همکاری مردم مشکل قطعی و کمبود آب در استان نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب در نشست خبری با اصحاب رسانه مراقبت از آب را به عنوان ثروت ملی و وظیفه همگانی دانست و گفت با صرفه جویی در مصرف آب حتی در کمترین میزان می توانیم تابستان پیش رو را با تنش کمتری پشت سربگذاریم .
به گزارش دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی استان، مهندس ایمانلو در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفه جویی ( یکم تا هفتم تیرماه ) در محل کنفرانس شرکت آب و فاضلاب برگزار شد، با بیان اینکه مراقبت از آب بعنوان ثروت ملی، وظیفه همگانی است، گفت: با صرفه جویی در مصرف آب حتی در کمترین میزان، می توانیم تابستان پیش رو را با تنش کمتری پشت سر بگذاریم که در این راستا همکاری و تلاش تمام رسانه ها بسیار اثربخش بوده است.
مهندس ایمانلو افزود: آب شهرستان تبریز از 4 منبع خط آب رسانی زرینه رود 55 درصد، خط آب رسانی نهند 13 درصد، چاه ها ( هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) 31 درصد و قنوات 1 درصد تامین می شود که 65 شهر با 4 میلیون نفر جمعیت شهری و 2227روستا  که شامل 53 درصد می شود را پوشش می دهد .
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سطح کشور و استان با خشکسالی مواجه هستیم بحث کاهش سطح بارندگی نیز وجود دارد که درسطح کشور این کاهش 50 درصد بوده و در سطح استان 25 درصد تخمین زده می شود و با توجه به این که با افزایش درجه حرارت نسبت به سالهای گذشته روبرو هستیم که طبیعتا" افزایش مصرف را به بار خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آبفای استان خاطرنشان کرد: 150 لیتر استاندارد مصرف آب کشور و 220 لیتر در ثانیه هم مقدار مصرف کلانشهر تبریز است که 70 درصد از استاندارد ملی بیشتر می باشد بنابراین مردم عزیز با رعایت الگوی مصرف درست و استاندارد و با 15- 10 درصد صرفه جویی که حدود 750 لیتر در ثانیه و معادل 30 چاه آب می شود در این راه به رفع تنش آبی کمک خواهند کرد .
مهندس ایمانلو تاکید کرد: خوشبختانه با تدابیر خوب و کارشناسی و حفر چاه ها و مهندسی معکوس سعی گردیده این کم آبی به حداقل برسد.
وی گفت: میزان تولید آب کل استان 9 مترمکعب و میزان مصرف هم 8.5 مترمکعب است وهر فرد بالای 230  لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند که در پیک مصرف نزدیک به 250 می‌رسد که بالاتر از استاندار کشور و جهان است بنابراین   5 شهر تبریز، مرند،میانه، سهند و بستان آباد  و 243 روستا در وضع قرمز آبی قرار دارند که در زمان تنش آبی با مشکل مواجه خواهند شد.
مهندس ایمانلو افزود: در شهر تبریز میزان مصرف آب 5400 لیتر بر ثانیه است که در زمان پیک مصرف به 7500 لیتر برثانیه می رسد که با برنامه های کوتاه و بلند مدت مشکل کبمود نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت : روی هم رفته وضع تولید آب دراستان خوب است ولی مصرف هم باید مطابق با استاندارد های در نظر گرفته شده باشد.
مهندس ایمانلو با اشاره به قیمت تمام شده تولید آب افزود: به دلیل پلکانی ومناسب نبودن قیمت با کاهش درآمد مواجه هستیم که این امر نگهداری تجهیزات و به روزرسانی آن ها را با مشکل مواجه کرده که امیدواریم با تدبیر مسئولان کلان کشور و استان بتوانیم مشکلات رو حل کنیم.
وی  به اقدامات ساختاری در تامین آب شرب تاکید کرد و یکی از راه های اصلی حل مشکل قطعی آب تبریز را انتقال آب ارس دانست که می تواند راهگشای خوبی برای برون رفت از مشکل کم آبی در کلانشهر تبریز باشد .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در مورد کیفیت آب خاطرنشان کرد: یک آزمایشگاه مرجع با دستگاه ها و تکنولوژی بالای شبانه روزی در حال رصد هستند که بهترین آب شرب را به دست مردم برسانند.
مهندس ایمانلو با اشاره به شبکه فاضلاب استان گفت: در حال حاضر 14 شهر استان دارای شبکه فاضلاب می باشد که شهر تبریز با 86 درصد بالاترین میزان شبکه را دارا می باشد .
وی در مورد تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز گفت: تصفیه‌خانه اصلی تبریز از سال 80 شروع به کارکرده است و فازدوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز که جزء بزرگترین تصفیه‌خانه های در حال ساخت کشوراست و فاضلاب  یک میلیون نفر را تصفیه خواهد کرد .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: احداث مدول دوم تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب تبریز از سال 95 با قراردادی به مبلغ 182 میلیارد تومان در دو فاز مایع و لجن آغاز شده است تاکید نمود سویل بخش مایع بیش‌از نود درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فرآیند تصفیه فاضلاب مدول دوم  از نوع STEP FEED بوده که این نوع فرایند از نوع فرآیندهای لجن فعال با قابلیت حذف ازت و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرایندهای به‌روز تصفیه فاضلاب شهری می‌باشد.
مهندس ایمانلو مزایای فاز دوم تصفیه خانه را انتقال پساب آن برای مصارف صنعتی و همچنین دریاچه ارومیه دانست و گفت: این امر در احیای دریاچه سهم بسزایی خواهد داشت .
وی در پایان به اقدامات ساختاری در تامین آب شرب تاکید کرد و یکی از راه های اصلی حل مشکل قطعی آب تبریز را انتقال آب ارس دانست که با کمک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، می تواند راهگشای خوبی برای برون رفت از مشکل کم آبی در کلانشهر تبریز باشد .
مدیردفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هم در این نشست با اشاره به فرهنگ سازی در حوزه سوادآبی و مصرف بهینه آب گفت: با همکاری رسانه های مختلف و NGO ها در فضای مجازی و سطح شهر اقدام به انتشار و نصب بنر در 40 اتوبوس شهری ، 12 ایستگاه اتوبوس، 100 بنر در نقاط مختلف شهر تبریز وهمچنین طراحی وتولید موشن گرافی ، انیمیشن ، خبر، پوستر، کلیپ و  اقدام به برگزاری 30 برنامه و مسابقه افزایش سطح سواد آبی همشهری های عزیز در محلات پرتردد و شلوغ تبریز کرده ایم.





  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 2 تير 1400
  • تعداد بازدید 33